6 tips om af te rekenen met de 'alles of niets' denkwijze

Denk jij vaak in alles of niets? Doe je iets het liefst helemaal perfect en anders liever niet? Dan ken je vast wel de gedachte: “laat ook allemaal maar, het is nu toch al verpest” wanneer je een periode minder gezond hebt gegeten of weinig hebt bewogen. 

Deze mindset kan jou proces om af te vallen enorm saboteren. Perfectionisme zorgt ervoor dat je uit balans raakt. Of je eet en leeft heel gezond. Of je laat alles weer gaan omdat het niet is gelukt om je schema’s of eetregeltjes vol te houden. Een perfect gezonde leefstijl kun je nooit in een korte tijd bereiken, mega demotiverend dus om je doel te kunnen behalen! Daarom mag je in de Lazyfitgirl Methode de lat juist wat lager leggen en haalbare doelen stellen. 

Tips om anders te gaan denken:

1. De 'knop om willen zetten' werkt niet

Op veel momenten hebben mensen het idee dat ze ‘het roer om moeten gooien’. Dat alles rigoureus anders moet om af te kunnen vallen. Bijvoorbeeld na Sinterklaas, kerst of met de start van het nieuwe jaar. Je ziet dit dan als een nieuwe start. Je wilt van de ene op de andere dag super gezond gaan leven, drie keer per week sporten en nooit meer snoepen of snacken. Dit onmogelijke doel zorgt juist voor het tegenovergestelde! 
 
Dit is namelijk vaak een veel te grote overgang en is niet behapbaar, waardoor het moeilijk is dit te realiseren. Ook is de mens een gewoontedier en heeft het tijd nodig om nieuwe gewoontes te trainen. Stel kleine doelen en zie iedere dag als een frisse start.

Bron: mindsetworks.com


2. Een 'quick fix' is niet de oplossing

Het liefst willen we zo snel mogelijk resultaat (afvallen, fitter worden, strakker lijf) en daar weinig moeite voor hoeven doen. Met dit in ons achterhoofd zijn we eerder geneigd te zoeken naar korte termijn oplossingen (zoals crash diëten), in plaats van naar een verandering in onze leefstijl. Want dit laatste kost veel meer inzet. Een dieet kan veelbelovend klinken, maar gaat je op de lange termijn niets brengen. 
Begin vandaag eens met de eetswitches die je al wél kunt maken. Een hele simpele is het vervangen van natuurlijke suikers. Denk aan honing, agavesiroop, kokosbloesemsuiker en dergelijke. Ze hebben een gezond imago maar zorgen ervoor dat jouw bloedsuikerspiegel enorm gaat pieken waardoor je moe wordt en cravings krijgt. Deze suikers vervang je eenvoudig door Stevia, een natuurlijke zoetstof.


“Small changes + time = big results” 

 

3. Stel kleine haalbare doelen

Ze zijn misschien niet zo spectaculair maar kleine doelen helpen jou uiteindelijk wel naar het gewenste resultaat. Stel je doel is 20 kilo afvallen. Dan kun je dat beter opdelen in haalbare tussendoelen. Maak daar dus 2 kilo van en hang er óók een doel aan vast wat niets met gewicht te maken heeft maar jou ook motiveert. Denk aan de trap oplopen zonder te hijgen, elke week een voedzame soep mealpreppen of weer energiek wakker worden in de ochtend. 

4. Vier successen en beloon jezelf

Kijk niet naar wat er allemaal niet lukt maar focus op de gezonde gewoontes die al wél goed gaan. Wees trots op jezelf en op de kleine stapjes en successen die je maakt en bereikt. Ga niet voorbij aan Non Scale Victories (overwinning los van gewichtsverlies) Zolang je hier niet bij stil mag staan van jezelf en niet trots op mag zijn, dan kun je het eigelijk nooit goed genoeg doen. 
 
Het is veel motiverender om trots te mogen zijn op gezonde gewoontes die je wél hebt uitgevoerd. Dat je bepaalde eetswitches uitvoerde, bent gaan wandelen ’s avonds na je werk of dat je voedzame tussendoortjes hebt gebakken. Je geeft hiermee namelijk een positieve boodschap aan je brein, en dat gevoel zorgt ervoor dat je brein daar meer van wil. Hallo positieve flow! 

5. Wees je eigen beste vriendin

Ook tijdens het afvallen mag je genieten van het allerlekkerste. Door bepaalde voeding te verbieden voor jezelf (Denk aan je favoriete chocolade, chips of comfort food) dan werkt ons brein helaas zo dat je het alleen maar liever wil en er alleen maar meer op gefocust raakt. Vergelijkbaar met tegen een kind zeggen dat hij iets niet mag aanraken, dit voorwerp wordt dan alleen maar aantrekkelijker om wél aan te zitten. 
 
Als je een mindere periode hebt, betekent dat niet dat alles is verloren. Valkuilen leren kennen hoort bij je proces, maak je niet druk!

 

6. Positief affirmeren en een plan maken

Tijd om deze tips ook echt uit te voeren met mijn 6 stappen plan! Volg de na de Eetswitch Guide de Mindset Guide. Hierin staan een aantal doelgerichte oefening om jouw mindset te gaan trainen. Ook ga je oefenen met intuïtief eten. Zo kun je jouw gedachten langzaam gaan ombuigen van de dieetmodus naar de zelfliefde mindset. Dit doe je o.a door positieve affirmaties te trainen. Dat zijn woorden die je brein zal opnemen en gaat geloven. Daarnaast ga je door gezonde gewoontes en doelen te plannen met de weekplanner er ook voor zorgen dat jij jouw doelen behaald. Door tijd in jezelf te investeren en hier actief mee aan de slag te gaan kun jij al je doelen gaan bereiken! 

Bestel de Mindset Guide en koop de Lazyfitgirl Leefstijl weekplanner

Join de Lazyfitgirl Community en start vandaag nog met succesvol afvallen voor altijd. 

Liefs,
Anki

Ook interessant: