Liefdevol afvallen, hoe kom ik af van negatieve gedachtes?

Laatst legde ik in een Instagram post al uit dat afvallen vanuit haat of onvrede over je lijf niet werkt. Bijna alle diëten zijn gebaseerd op dit zogenaamde 'strijdmodel' waarin je oneindig blijft strijden tegen de kilo’s en je eigen lichaam. Een strijd tegen jezelf die je nooit gaat winnen. 

Strijdmodel: wilskracht/discipline + dieet = afvallen

De dieetindustrie wil maar wát graag dat jij in dit model blijft hangen. Zo kunnen ze jou steeds weer verleiden om vanuit onvrede, gevoel van falen en onzekerheid geld te spenderen aan de zoveelste poging. Wat ik ook graag benadruk: als jij nú niet van jezelf kunt houden, dan kun je dat 10 of 20 kilo lichter ook niet. 

Oké, diëten of streng zijn en negativiteit werken dus niet. Wist je dat alles wat je aandacht geeft groeit? Tijd om dus weer positief over jezelf te gaan denken en het afvallen vanuit díe mindset aan te pakken. Liefdevol afvallen vanuit zelfliefde noem ik dat! Makkelijker gezegd dan gedaan. Wil je hier serieus mee aan de slag dan is bewustwording van je gedachten de eerste stap. Ik vertel je daar graag meer over! 


Bron: Canva

De psycholoog Albert Ellis beschreef de volgende 5 typen irrationele gedachten. Zijn visie (en ook die van mij) is dat niet zozeer de situatie of gebeurtenis jou een slecht gevoel geeft, maar de gedachtes die jij hebt over deze situatie of gebeurtenis. Indien jouw gedachten irrationeel zijn, is het van belang dat je deze gedachten gaat vervangen voor rationele helpende gedachten.

De volgende irrationele gedachten komen bij vrouwen vaak voor:

  • Liefdesjunk: het is absoluut noodzakelijk voor mij om door iedereen geliefd en gerespecteerd te worden.
  • Perfectionistisch: ik moet in elk opzicht volledig competent en succesvol zijn, wil ik mezelf als waardevol kunnen beschouwen.
  • Normerend: ik vind sommige mensen slecht en gemeen; ze moeten daarvoor gestraft worden.
  • Egocentrisme: alles moet precies gaan zoals ik dat wil. Als dat niet gebeurt, is dat verschrikkelijk.
  • Zelfdestructief: alle ellende en al het leed wordt veroorzaakt door factoren buiten mij om. In principe kan ik niets doen om al die ellende te verzachten of weg te nemen.
  • Paraatheid: ik moet me altijd maximaal bezorgd maken om dingen die eventueel bedreigend en beangstigend voor mij zouden kunnen zijn.
  • Struisvogelpolitiek: het is veel gemakkelijker mijn eigen moeilijkheden uit de weg te gaan dan daarvoor de verantwoordelijkheid op mij te nemen.
  • Babyaapje: ik ben in alles eigenlijk totaal afhankelijk van anderen. Ik heb dan ook altijd iemand nodig die sterker is dan ik - op wie ik kan leunen.
  • Leven in het verleden: mijn huidige gedrag wordt eigenlijk helemaal bepaald door de dingen die vroeger in mijn leven zijn gebeurd. Alles wat vroeger een hele sterke invloed op mij en mijn leven heeft gehad, zal altijd invloed blijven houden.
  • Florence Nightingale: ik moet mij te allen tijde heel erg druk maken om de ellende en moeilijkheden van anderen.
  • Gestrest: er bestaat voor elk menselijk probleem een perfecte oplossing. Het is rampzalig als ik er niet in slaag deze perfecte oplossing te vinden.
  • Onzeker: ik kan niet leven met onzekerheden. Alleen als ik overal helemaal zeker van ben, kan ik gelukkig leven en naar behoren presteren.

In de Mindset Guide probeer ik jou bewust te laten worden van je gedachten en deze te accepteren en weer los te laten. Je gaat jezelf aanleren om perfectionisme los te laten en om uit de dieetmodus te komen waarin het vaak ‘’alles of niets’’ is. Het loslaten zorgt ervoor dat ruimte ontstaat voor nieuwe rationele gedachten. Daarnaast ga je positieve gedachten actief trainen. Positieve affirmaties zijn teksten die je overtuigingen versterken. Het zijn complimenten aan jezelf. Je gaat jezelf behandelen als je eigen beste vriendin. Deze gedachten geven je energie en gaan ervoor zorgen dat je automatisch op een positievere manier gaat denken. Positieve affirmaties zijn bouwstenen voor meer zelfvertrouwen en het leren denken in mogelijkheden. 


Bron: Canva

Je kunt positieve zinnen maken om jezelf steeds weer te motiveren en aan te moedigen. Jij bent je eigen grootste cheerleader! Deze affirmaties gaan jou helpen om dromen te realiseren of om gewoon lekkerder in je vel te zitten. En je kunt ze ook gebruiken om je zelfvertrouwen te vergroten. Als jij jezelf vaak betrapt op negatieve gedachten, twijfels en onzekerheden, kunnen de affirmaties een enorme werking krijgen. 

Wil jij afvallen vanuit zelfliefde gaan benaderen? Ga dan naast de Eetswitch Guide ook aan de slag met de Mindset Guide en volg alle stappen naar een nieuw gezond leven vol liefde! Heb jij extra begeleiding nodig, een mega stok achter de deur en het samen werken aan de nieuwe leefstijl? Houd dan mijn nieuwsbrief goed in de gaten wanneer de deuren van de Lazyfitgirl Academy weer openen waar jij de Lazyfitgirl Transformatie Cursus kunt volgen. Het is mijn passie om jou daarbij te helpen. 

Ook interessant: