Afvallen op een gezonde manier, 10 tips!

Anki Willemsen | Laatste update: 08-04-2021

Heb jij de wens om af te vallen? Lukt het je niet om deze wens in de praktijk te brengen? Je bent niet alleen. Afvallen blijft voor veel mensen een wens. Tot je in actie komt en jij van je wens een doel gaat maken! 

Afvallen hoeft helemaal geen strijd te zijn. Met deze tips wordt afvallen een proces waarbij je zelfs kunt genieten van de weg naar je doel toe. Ik adviseer je om te starten met het invoeren van kleine veranderingen. Daardoor bouw je steeds meer zelfvertrouwen op en krijg je veel meer motivatie om door te zetten. Je leefstijl in één keer omgooien (zoals bij een dieet) werkt juist averechts. Je bent even gemotiveerd, maar die motivatie is nooit blijvend en falen is de enige optie die jij jezelf dan geeft. In een gezonde balans, waar voldoende ruimte is voor minder voedzame producten, kun je direct genieten van wat voedzamer eten met jouw lichaam doet, het vetverlies volgt dan vanzelf. Hieronder mijn belangrijkste afvaltips op een rij:

Tip 1: Sta jezelf onvoorwaardelijk toe om ongezonde dingen te eten
Het is zó belangrijk om jezelf niets meer te verbieden. Stel, je vindt friet heel lekker. Dan zorgt het verbieden van friet ervoor dat je er alleen nog maar meer naar gaat verlangen. Daarnaast past af en toe een frietje mét mayo prima in een gezond voedingspatroon en kun je nog steeds succesvol afvallen. In de Lazyfitgirl Methode ga je werken met bewuste genietmomenten. Je kiest dan heel bewust voor het allerlekkerste, zónder schuldgevoel.

Tip 2: Stel realistische doelen en verdubbel zo de kans op succes
Een gezonde leefstijl aanleren begint met een realistische verwachting van wat voor jou haalbaar is, en dat te accepteren. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat voor mensen met overgewicht een gewichtsverlies van 10-15 procent van het huidige lichaamsgewicht haalbaar is om langdurig vol te houden. Weeg jij bijvoorbeeld momenteel 90 kilogram? Dan is een gewicht van 80-75 kg realistisch om na te streven. Het is dus belangrijk om te streven naar een gewicht dat bij je past en dat je kunt behouden. Ben je een tijd stabiel, pas dan ga je weer werken aan je volgende doel. Door de tijd te nemen zullen de kilo’s er ook afblijven en heb je geen last van het jojo-effect.

Tip 3: Kies voor voeding die bij jouw leefstijl en situatie past
Je kunt nog zoveel eetschema’s volgen. Uiteindelijk zorgen die er niet voor dat jij je leefstijl bij de kern aanpakt. Een schema volgen voelt heel veilig, maar wie wil zich voor de rest van haar leven aan een schema houden? Ook zul je steeds een gevoel van stress hebben wanneer jij je niet aan je schema kunt houden. Ook leer je niets over je valkuilen en verval je dus zodra je stopt weer in oude gewoontes. Daarnaast schrijven diëten veel te weinig calorieën voor in vergelijking met een normaal voedingspatroon en vergroten zo de kans op ondervoeding.
In de Lazyfitgirl Methode ga je alles blijven eten wat je lekker vindt. Het gaat er namelijk om dat jij je nieuwe leefstijl prima vol kunt houden. Zo anders dan bij een dieet waarbij je tijdelijk afziet. Een ‘quick fix’ om af te vallen bestaat niet en zal uiteindelijk averechts werken. Kies ervoor om je nieuwe leefstijl langzaam op te bouwen en helemaal eigen te maken, waardoor het niet meer als volhouden voelt.

Tip 4: Kleine stapjes zorgen op de lange termijn voor groots resultaat
Als mens houden wij niet van veranderingen in onze gewoontes. Met name grote veranderingen vinden we lastig. Ons brein zal direct in opstand komen. Begin daarom met kleine veranderingen, zodat je minder weerstand ervaart. Want juist kleine veranderingen zullen uiteindelijk een groot effect hebben. Dit hebben veel van de volgers van mijn methode ervaren die in een jaar tijd vele kilo’s zijn verloren. 
Denk aan: 

  • Minder calorieën drinken
  • Eetswitchen naar volkoren producten  
  • Vervang krokante Cruesli voor suikerarme granola
  • Volle zuivel vervangen voor magere zuivel
  • Het toevoegen van extra groenten aan je maaltijden
  • Vaker vegetarisch eten
  • Jam vervangen voor plakjes fruit 
  • Elke dag 20 min wandelen

Tip 5: Beloon jezelf voor het trainen van nieuwe gewoontes
Jezelf regelmatig belonen is een goed hulpmiddel om het nieuwe gedrag vol te houden. Stel je hebt het een week volgehouden om alles volkoren te eten, of bijvoorbeeld elke dag een liter water te drinken, beloon jezelf dan met een klein cadeautje of een leuke activiteit. Op die manier koppelt je brein jouw nieuwe gedrag aan een succeservaring. Op de Lazyfitgirl Leefstijl weekplanner vul je elke week de gewoonte in die je gaat trainen, en stel je vooraf je beloning vast. Ook bekijk je op deze planner naar de Non Scale Victory’s, overwinningen los van de weegschaal. Door je daarop te focussen blijf je gemotiveerd! 

Tip 6: Bereid je voor op tegenslag
Als je wil afvallen, zul je ook dingen moeten laten. Dat zou kunnen zorgen voor een gevoel van verlies en gemis. Ik raad je aan om je te focussen op nieuw gedrag dat goed voelt en wat je wilt uitbreiden, in plaats van te kijken naar wat er niet meer is. Voel jij vaak weerstand, heb je last van negatieve gedachten? Ga dan voor jezelf na waar de weerstand vandaan komt, wat de redenen zijn. Kloppen je motivaties om af te vallen nog wel? Heb je te hoge verwachtingen die je misschien moet bijstellen? Kijk je naar wat er nog mist, of naar wat er allemaal al goed gaat? Soms is het belangrijk om even stil te staan bij je eigen gedachten en patronen, en of ze jou wel vooruit helpen. 

Tip 7: Koppel subdoelen aan je einddoel
Het stellen van doelen zorgt ervoor dat een wens geen wens blijft. Is jouw doel 20 kilo afvallen, dan voelt dat waarschijnlijk heel ver weg. Daarom ga je kleine tussendoelen stellen en bepaal je welke dagelijkse gewoontes nodig zijn om dat doel te bereiken. Gewoontes zijn de dagelijkse keuzes en gedragingen waarvan je weet dat ze bijdragen aan het bereiken van je einddoel: afvallen. Zo pak je stap voor stap ongezond of ongewenst gedrag aan en creëer je nieuwe, gezonde gewoontes. Formuleer meetbare acties voor in het dagelijks leven; in de Lazyfitgirl Methode help ik jou daarbij. 

Tip 8: Bedenk van tevoren oplossingen om met je valkuilen om te gaan
Stel, je hebt de gewoonte om te snaaien als jij je verdrietig voelt. Het veranderen van deze gewoonte is hartstikke moeilijk. Neem daarom de tijd om anders te leren omgaan met je emoties. Want als honger niet het probleem is, dan is eten niet de oplossing. Dus wat ga je doen wanneer je heel erg zin hebt in zoetigheid? In de methode ga je actief aan de slag om nieuw gedrag te trainen om anders met je emoties om te gaan. Je kunt dan denken aan een vriend(in) bellen, muziek luisteren of een rondje wandelen. 

Tip 9: Zie jezelf als lerende en veroordeel niet 
Veroordeel jezelf niet meteen als je een keer bent teruggevallen in een oude gewoonte. Tijdens het aanleren van nieuw gedrag is het logisch dat dit gaat met vallen en opstaan. Je mag juist leren van je valkuilen. Aan balen over je gedrag heb je helemaal niets. Net als jezelf zielig vinden omdat het weer niet is gelukt; 'arme jij'. Een typische dieetgedachte die ervoor zorgt dat je niet vooruit komt. Neem juist de verantwoordelijkheid over je gedrag en probeer er iets van te leren. Na een mindere periode is het belangrijk om de draad weer op te pakken en te onderzoeken waarom het minder goed ging. Vervolgens bedenk je een plan hoe je het de volgende keer beter kunt doen. Er is geen goed en fout meer, maar ruimte voor verbetering. Dit is een grote verandering in mindset die ik zelf heb doorgemaakt en waar ik anderen al jaren succesvol in coach. Als ik het kan, dan kan jij het ook! 

Tip 10: Je moet het zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen! 
Tijd om op zoek te gaan naar gelijkgestemden. Kijk eens wie er in jouw directe omgeving ook bezig is met een gezonde leefstijl met wie je vaker kunt gaan afspreken. Bijvoorbeeld om samen te koken, gezond te bakken of te bewegen. Maar ook online kun je contact opzoeken om samen (op aftand) aan een gezonde leefstijl te werken. Door op Instagram #lazyfitgirlmethode te volgen vind je zo al veel dames die bezig zijn met voedzamer eten en waar je veel inspiratie uit kunt halen. 

Zoek jij een stok achter de deur? Het kan super waardevol zijn om gebruik te maken van professionele begeleiding. Met de Lazyfitgirl Transformatie Cursus komt een langverwachte droom uit om jou te begeleiden naar een nieuwe leefstijl met succesvol afvallen als logisch gevolg. In een begeleid leertraject van 8 weken ga jij alle vaardigheden leren om de Lazyfitgirl Methode succesvol toe te passen. Ook is het ‘samen starten in een groep’ heel waardevol om door te zetten wanneer het even tegenzit. De kracht van een community die achter jou staat is enorm! 

Ook interessant: