Hoe gezond is kokosolie nu echt?

Ik krijg vaak opmerkingen dat kokosolie toch echt wel gezond is. Veel foodies op Instagram bakken erin en het is in elke gezondheidswinkel te koop. 

Kokosvet bestaat voor meer dan 85% uit verzadigd vet. Dat is het meest van alle vet- en oliesoorten; meer dan roomboter. Verzadigd vet staat bekend om de ongunstige gezondheidseffecten. Zo verhoogt verzadigd vet het slechte LDL- cholesterol. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten.

De helft van het verzadigde vet van kokosvet bestaat uit laurinezuur. Sommige mensen zeggen dat dit een ‘gezonder’ verzadigd vet zou zijn; het zou je juist beschermen tegen hart- en vaatziekten. Laurinezuur is van de verzadigde vetten, in vergelijking tot koolhydraten, echter het vetzuur dat het cholesterol het sterkst laat stijgen. Ondanks dat het ‘goede’ HDL-cholesterol meer stijgt dan het ‘slechte’ LDL-cholesterol, kan het niet worden uitgesloten dat laurinezuur het risico op hartziekten op een andere manier vergroot. Er zijn dan ook geen goedgekeurde gezondheidsclaims van de Europese Voedselveiligheidsorganisatie EFSA. Kokosvet bevat, in tegenstelling tot andere oliën en vetten, nauwelijks vitamine E en vitamine K. De hoogte aan verzadigde vetten is ook de reden waarom ik jou kokosvet echt afraad. Naast de ongunstigheid voor je algehele gezondheid zorgen verzadigde vetten ervoor dat je aankomt in vetmassa. Bak liever in een olie die onder de 15 gram verzadigd vet per 100 gram bevat. Denk aan olijfolie of zonnebloemolie. 

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant: