De Lazyfitgirl Feestdagen tips!

Hoe houd je balans tijdens de feestdagen?

De feestdagen zijn in aantocht. Dit jaar anders dan normaal, maar ik denk voor velen nog steeds een heel fijne periode met je dierbaren. Maak jij je zorgen over alle verleidingen tijdens deze dagen? Ben je bang om aan te komen omdat je niet zelf kunt bepalen wat je eet? Ben je vooral bezig met wat je allemaal niet mag van eten van jezelf? Zo zonde! Daarom schreef ik voor jou deze blog met 5 Lazyfitgirl tips. Zo wil ik jou helpen met de feestdagen dit jaar gezond en zonder schuldgevoelens door te komen. Voer ze ook echt uit, alleen jij kunt je mindset rondom eten veranderen! 

1. Weeg jezelf niet tijdens de feestdagen

In mijn methode raad ik je sowieso al af om vaak te wegen. Dit omdat dagelijks of wekelijks wegen heel weinig zegt. Het aankomen of afvallen in vetmassa is alleen meetbaar in een periode van minimaal 6 weken tijd. En is veel nauwkeuriger zichtbaar door een foto te maken of centimeters op te nemen. Je gewicht schommelt elke dag enorm. Dat komt omdat je lijf voor ¾ uit water bestaat. Het dagelijkse verschil kan aan het seizoen of het weer liggen, maar ook aan persoonlijke factoren zoals je stoelgang of hormonen. Heb je veel vezels of zoutrijk gegeten? Dan zal je meer vocht vasthouden. Om een kilogram in vetmassa aan te komen moet je zo’n 7000 kcal meer opnemen dan je verbrandt. Het is dus onmogelijk om op één dag of zelfs één week tijd een volledige kilogram aankomen. Dus zet die weegschaal ver weg tijdens de feestdagen. Laat een apparaat niet langer jouw gevoel bepalen! Probeer tijdens en na de feestdagen de focus van je gewicht af te houden. In mijn methode focus je op Non Scale Victories, doelen los van de weegschaal die een gezonde leefstijl je oplevert. Denk aan een betere conditie, mooiere huid, een goed humeur, lekker in je vel zitten en een positieve relatie met eten. 

2. Bedenk je waar kerst echt over gaat

Geniet van de kerst en tel je zegeningen. Relativeer. Stressen over aankomen tijdens kerst is zo zonde van je tijd. Deze periode is de gezelligste en leukste tijd van het jaar. Er zijn wereldwijd miljoenen mensen die met jou zouden willen ruilen. Hoe zonde is het om ons zorgen te maken over kilo's in plaats van er volop van te genieten? Verleg de focus van eten eens naar andere zaken. Koppel gezelligheid los van eten. Stel een mooie lijst kerstmuziek samen, besteed extra aandacht aan je outfit of bedenk een leuke nieuwe traditie. Zo ga ik met mijn gezin ‘’kamperen’’ in de woonkamer en tekenen op het raam met kalkstiften. 

3. Houd een gezonde balans

Veel eetmomenten rondom de kerstdagen hebben te maken met tradities. Denk aan kersstol tijdens het ontbijt. In plaats van restricties op te leggen ga je tijdens de feestdagen lekker genieten en combineer je minder voedzaam met gezond. Denk aan een plak kerststol met daarnaast nog steeds een bakje kwark met fruit. Daarnaast hebben de meeste mensen zo’n 6 eetmomenten per dag. Je hebt dus tijdens Kerst genoeg eetmomenten de kans om wél een goede balans te zoeken. Ga niet compenseren, eet juist voldoende. Sta jezelf toe om te mogen genieten van alles, maar houd ook vast aan gezonde gewoontes die wel mogelijk zijn.

4. Maak je niet druk

Onthoud: Je wordt niet dikker van een paar dagen teveel of minder gezond eten. Je komt aan van een langere periode van ongezonde gewoontes in de basis van je voeding. Raakt de balans toch een beetje zoek? Dat is niet erg want je kunt je gezonde gewoontes elk moment weer oppakken en uitbreiden. Door intuïtief te gaan eten zul je merken dat je na de feestdagen vanzelf weer zin krijgt om voedzame gezonde keuzes te maken.

5. Reken af met dieetgedachten

Dieetgedachten zorgen er juist voor dat je gaat overeten tijdens de feestdagen. Denk aan ‘’alles is nu toch al verpest’’ of ‘’1 januari ga ik wel weer op dieet.’’ De dieetmodus zoals ik dit noem; saboteert juist het proces van afvallen, en zorgt ervoor dat je steeds in een vicieuze cirkel van afvallen en weer aankomen blijft. 95% van de mensen komt na een dieet weer aan. Door het trainen van je Mindset kun je hier voor jezelf een verandering in aanbrengen. Volg daarom na de Eetswitch Guide ook zeker de Mindset Guide. Zo creëer jij de perfecte balans om succesvol af te vallen voor altijd. 

Ik wens je hele fijne feestdagen, geniet ervan! 

Liefs,
Anki