Hoe creëer je een gezonde routine tijdens de lockdown?

Hoe creëer je een gezonde routine tijdens de lockdown?

We gaan weer een lockdown periode in en dat betekent een hoop aanpassingsvermogen, mogelijk stress en een aanslag op de tijd voor jezelf. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je overeind blijft en hier zo energiek & vrolijk mogelijk doorheen komt? Ik heb 5 tips voor jou op een rij gezet. 

gezonde routine tijdens lockdown - foto door Byrd

Foto door: Blu Byrd via Pexels

1. Structuur voor het gezin 

De scholen en kinderopvang zijn dicht. Dat betekent veel tijd met je kinderen doorbrengen. En eventueel thuis lesgeven. Voor de één is dat al een gewoonte, voor de ander is het een grote verandering. Besteed daarom even de tijd aan het maken van een dagplanning voor je kind. Hang deze op in huis. Een vaste structuur geeft rust voor het hele gezin. Kijk waar ruimte is voor kinderen om zelf te spelen, vaste schermtijd of bij jonge kinderen nog slaaptijd: dát wordt (als het mogelijk is) jouw me-time. Zoek naar mogelijkheden: kun je met een moeder in de buurt voor elkaar een middag oppassen? Hoe kan jouw omgeving je helpen? Maak ook globale afspraken met je partner over wie er wat gaat doen de komende tijd. Gun elkaar ook me-time. Online zijn volop visuele planners te vinden: Tips voor thuis: de dagelijkse routine – Kleuteruniversiteit

2. Tijd besparen 

Hoe kun je deze periode tijd besparen? Stel je prioriteiten. Hoe wil jij op deze periode terugkijken? Wees kritisch naar waar jij jouw kostbare tijd aan besteed. 

  • strijken: draag voorlopig kleding die strijkvrij is.
  • koken: kook voor 2 dagen, scheelt naast kooktijd ook tijd om op te ruimen. 
  • kijk ook eens bij stichting www.thuisgekookt.nl 
  • boek een hulp in de huishouding met mijn kortingscode bij Helpling: Lazyfitgirl15 voor €15,- korting op je eerste schoonmaak. Let op: de code is geldig op de eerste schoonmaak van een herhaalboeking en alleen voor nieuwe klanten.
  • beweging, doe dit als het kan met je kinderen samen. Samen dansen, wandelen, sporten en er zijn op YouTube allerlei workouts te vinden. Laat de kinderen op hun eigen manier meedoen. Kunnen ze daarna weer even zelf spelen. 
  • laat oudere kinderen helpen met huishoudelijke klusjes of doe ze samen. Leerzaam en leuk. Probeer te voorkomen dat je in de avond nog een enorme huishoud to-do lijst hebt. 
  • avondritueel: houd dit zo kort en krachtig mogelijk, quality time heb je overdag al genoeg. 

3. Gezond blijven eten 

Voedzaam eten begint in je voorraadkast. Vul die met een voedzame basis. Bestel deze artikelen online bij je supermarkt. Alle eetswitches vind je op deze website. Kijk ook bij Eetswitch 6 “kiezen voor gezond gemak”. Het is een fabeltje dat je alles vers moet eten. Dus vul je vriezer volop met groenten, fruit en volkoren brood. Ook zou je eens per week voedzame tussendoortjes kunnen bakken. Een leerzame activiteit voor kinderen. Recepten vind je op mijn Facebook recepten Community. Geen tijd om te bakken? Vul de vriezer bijvoorbeeld met de Grünten veggie oats, in heerlijke taart smaken. 

Foto door: Ella Olsson via Pexels

4. Meer energie 

Maak voor jezelf een lijstje met energie-gevers en energie-nemers. Start de dag als het kan met de taken waar je het meeste tegenop ziet. 

Kijk ook eens kritisch naar alle negativiteit die op een dag je brein binnenkomt. Hoe vaak kijk je het nieuws? Je algoritme op je telefoon is aangepast naar waar jij naar kijkt. Kijk je een ellendig filmpje op YouTube; dan krijg je alleen nog maar ellende te zien op al je kanalen. Wis daarom je geschiedenis en kijk eens een avond naar een cabaretvoorstelling, een leuke comedy en zet overdag goede muziek op. Kunst, puzzels, boeken, goede films: ze zijn er volop. Maak elke avond een takenlijstje en plan ook gezonde gewoontes zoals bewegen, eetpauzes en ontspanning in. En plan een moment voor jou alleen. Zoals het uitvoeren van een hobby, je favoriete muziek luisteren of een vriendin te bellen. Juist als je het gevoel hebt dat je geleefd wordt is het belangrijk om elke dag iets kleins helemaal voor jezelf te doen. Daarnaast is het voor je energieniveau ontzettend belangrijk om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Dit doe je door vrije suikers te verminderen. Meer daarover lees je in de Eetswitch Guide. 


Foto door: Suzy Hazelwood via Pexels

5. Nee is ook een antwoord 

Dit geldt voor iedereen die moeite heeft met nee zeggen. Doe het toch! Wanneer je niet op tijd voor jezelf op komt dan word je daar op den duur niet alleen zelf de dupe van, maar ook de mensen om je heen. Zorg net zo goed voor jezelf als voor een ander. Ben jij iemand die eerst aan een ander denkt en dan pas aan zichzelf? In de Mindset Guide vind je een aantal doeltreffende oefeningen om hieraan te werken. Waaronder positief affirmeren en de focus op positiviteit. Je kunt mijn e-books gratis downloaden, abonneer je daarvoor op mijn nieuwsbrief. 


Ik wens je heel veel sterkte en kracht de komende periode, en ondanks deze maatregelen toch hele fijne feestdagen. 

Leuk dat je mij volgt!

Liefs,
Anki 

Ook interessant: